lördag 11 september 2010

Ny bok, nya upplevelser

Nu har hela min klass och jag börjat läsa en bok som jag aldrig hört talas om innan, nämligen Den ovillige fundametalisten av Mohsin Hamid. Om jag ska vara helt ärlig vet jag inte riktigt vad en fundamentalist är - och jag har inte orkat kolla upp det än heller - men jag har tänkt kolla upp det snart!
Men i alla fall, jag har läst två kapitel plus sista sidan (brukar alltid göra det av ren nyfikenhet) och jag tycker att den är riktigt bra. Första intrycket av Changez - som huvudpersonen och berättaren i boken heter - enligt mig, var att han var en jobbig man som bara började prata med någon han inte kände och att han ville spela lite smart. Men efter någon sida tyckte jag att han var en riktigt smart och cool kille. Visst man kanske inte riktigt hänger med hela tiden eftersom han först kan prata om sitt intryck av Princeton första gången för att sedan helt plötsligt börja prata om te. Vilket gör att man koncentrerar sig på boken i alla fall.
Sedan tyckte jag att det var lite konstigt att han satt och pratade med en amerikanare som inte verkade säga nåot utan att han, Changez, bara "såg" vad han tänkte fråga. Men efter att ha suttit i grupper och pratat fick Erica (i min klass) mig att tänka att han ställde nog de där frågorna men att Changez bara upprepade dem så att det såg ut som om han pratade själv. Att boken är skriven så att bara han pratar kan göra en ordentligt förvirrad.

Huvudpersonen verkar vara en så utbildad och trevlig person, han kommer bara fram till en främling och berättar om sitt liv utan anledning. Han är modig och tänker inte på vad folk tycker om honom. Jag tycker att han verkar vara en intressant människa och jag vill bara läsa mer och mer av boken och även om jag bara har läst två kapitel (och sista sidan, hehe) så skulle jag utan tvekan rekomendera den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar