torsdag 8 september 2011

"Based on a true story"

Står det på ganska många filmer och böcker - men vad betyder det egentligen? Man tänker ju oftast att det är en sann historia och det borde det vara men ibland kan man ju undra. Som t.ex. är det många som säger att det finns skräckfilmer som är "based on a true story" men jag har i alla fall lite svårt att tro att skräckfilmer är sanna historier. Men grejen med att göra filmer och böcker baserade på sanna historier är att man inte skriver hela sanningen eller så fyller man ut den. Detta är ju för att göra historien mer intressant men om man ska berätta något historiskt och fyller ut kan inte det göra oss som ser detta förvirrade? Vi kanske börjar tro att det som vi ser eller läser är den rätta sanningen?
  
Jag personligen tycker om att se eller läsa sanna historier. Mestadels för att jag på något sätt vill läsa eller se något som kan vara verkligt för att veta, om det är något bra som händer, att det kan faktiskt hända bra saker i livet! Men om det är något hemskt eller obehagligt är det mer - som vi sa på lektionen - för att jag själv ska må bättre och förstå att jag har det bra. Jag kan också tycka att det är intressant att läsa sanna historier då man läser om verkligheten och inte bara om något påhittat.

Så jag tykcer det är bra med "based on a true story" men jag kan också tycka att man inte ska alltid ska tro på det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar