söndag 25 september 2011

Måste man ha funderingar efter en bok?

Jag brukar fundera ganska mycket efter att ha läst en bok, men när jag hade läst klart Att tro på Mr Pip så funderade jag inte särskilt mycket. Jag vet inte riktigt vad det berodde på för det fanns så mycket man kunde fundera och reflektera över - vad hände sedan? Hur tänkte Mr Watts? Varför gjorde han så? Men jag fick inga funderingar mer än var kom Mr Watts familj in i bilden? Detta vet jag inte om det var bra eller inte - att jag inte fick några funderingar alltså - eftersom det var det vi skulle diskutera om på lektionen. Det gjorde ju så att jag inte kunde säga så mycket. För jag tyckte om boken, men jag kunde inte säga vad i boken  jag tyckte om. Jag kunde inte säga att jag gillade den detaljen och just den personen för det visste jag inte själv - jag tyckte helt enkelt bara om boken som helhet.
   Något som jag inte tyckte om däremot var slutet. Detta togs upp under diskussionen också. Efter att Matilda åkt till sin pappa blev boken tråkig och författaren kunde ha skippat den sista delen. Det som hade hänt innan var spännande och det hände saker hela tiden, men sedan så blev det bara massa onödiga ord.

Att tro på Mr Pip fick mig att tänka mycket under tiden jag läste, men när jag väl var klar var nästan alla mina funderingar bortblåsta. Den enda funderingen och frågan som fanns kvar efteråt fick jag nog aldrig riktigt svar på. Jag tror inte någon riktigt kunde svara på det. Så...

...var kom Mr Watts familj in i bilden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar