lördag 19 november 2011

"De andra"

Du, jag och "de andra" är ord som kan betyda mycket beroende på vem man pratar med. Under vår halvdag den nionde november handlade de orden om islamofobi och vårt samhälle. Jag lärde mig mycket under den halvdagen och fick många tankeställare. Under första färeläsningen var det speciellt en mening som föreläsaren David Thurfjell sade som fastnade; "En religion är som en korg." Den enda meningen fick mig att förstå så otroligt mycket av vad en religion är egentligen. Man kan inte säga att en religion är si och så, utan en religion är flera olika saker - precis som en korg. I en korg finns det så mycket och det är samma sak i en religion.

Sedan gick jag på ett seminarium om vad nyheterna säger och vad journalister menar med vad de skriver. Det var väldigt intressant men jag fick ett slags obehag när vår föreläsare visade ett nyhetsinslag från Aktuellt (tror jag att det var). De berättade om hur ett par "stökiga ungdomar" blev "ansvarsfulla jägare" genom ett projekt som ett antal jägare haft. Dessutom var dessa "stökiga ungdomar" invandrare, vilket fick hela situationen att låta så otroligt rasistisk. Och när Eva Sköld - föreläsaren - visade och berättade om hur de ändrar miljön beroende på hur "tryggt" det ser ut växte mitt obehag bara mer och mer. När de filmade husen i förorten var ljuset väldigt mörkt och man såg ingens ansikte men sedan när de filmade ute i skogen blev det ljusare och såg mycket tryggare ut.
   Föredraget var väldigt lärorikt och jag är glad att jag valde det. Jag fick lära mig mycket om hur journalister får skriva och hur de skriver och detta fick mig att tänka lite mer på vad som menas i olika nyhetsartiklar och nyhetsinslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar