lördag 24 november 2012

Måste jag bli stor?

Nu sitter jag här med två feta kataloger och min tankar går runt som en tornado. Linköpings universitet och KTH. Bara två av många universitet som jag kommer få reklam från och båda har feta kataloger med hur studentlivet ser ut och hur deras utbildningar är. Det är som gymnasieval all over again med undantag att man den här gången faktiskt måste veta på ett ungefär vad man ska bli när man blir stor. Men måste jag bli vuxen? Måste jag veta? Eller kan jag tänka som en familjekompis till oss uttryckte det "Jag vet fortfarande inte vad jag ska bli när jag blir stor" (som för övrigt är 50+)? 
    Hela livet består av val hit och dit, vissa större än andra. Trots att jag är helt säker på att jag inte vill börja plugga på en gång efter gymnasiet är jag panikslagen över att jag inte vet vad jag vill göra. Det finns så mycket roligt att välja mellan. Teknisk kemi, bioteknik, matematik, miljövetare, kemisk biologi, lärare, design, civilingenjör i alla dess former... hur tror dem att man någonsin ska kunna välja?! När man skulle välja gymnasium var det i alla fall enkelt att gå på öppet hus eftersom det var i Stockholms trakten men att åka till alla dessa universitet över hela landet är ju inte alls lika enkelt! Madre mio, om man ändå kunde vara fem år igen och slippa alla dessa val.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar