onsdag 24 augusti 2011

Höra eller lyssna?

Runt omkring oss är det alltid masssor av ljud. Tunnelbanor, bussar, bilar, fåglar, musik, telefoner, vind som blåser... Vi hör mycket hela dagarna men lyssnar vi? För att höra och lyssna är inte riktigt samma sak. Man kan hör vad någon säger men man behöver inte lyssna för det. Det har jag varit med om många gånger. Någon i min närhet sitter och pratar med mig och jag hör vad de säger men lyssnar jag? Nej. Det visar sig sedan när jag svara hur fel som helst på något som personen sa.

När vi tittade på ett TED-talk avsnitt på svenskan tänkte jag mycket på det. Att lyssna och att höra. Vi måste lyssna ibland för om vi inte gör det kommer ingen lyssna på oss. Jag tror de flesta vet hur det känns att sitta och prata och sedan upptäcka att ingen lyssnar på en. Man känner sig utanför, bortglömd och lite skamsen. Men om vi nu vet hur det känns, varför gör vi så mot andra då? Vi måste alla lyssna och de runt omkring en måste lyssna på vad man själv har att säga. Så varför kan vi inte bara lyssna? Varför kan vi inte bara göra så att vi alla mår lite bättre istället för att bli utanför och bortglömda? Vi måste lyssna och inte bara höra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar