lördag 17 mars 2012

Modernismen

James Joyce, Marcel Proust, Virginia Woolf, Franz Kafka... det finns så mycket inom modernismen - författare och konstnärer. Förut visste jag lite om konstnärerna och deras verk och nu har jag fått lära känna författarna. Jag kan nog säga att jag har en liten hatkärlek till dem. Det vi har läst har både varit svårt, jobbigt, intressant och kul på samma gång. James Joyce och Franz Kafka var jobbigt och lite svårt men på något sätt fanns det lite intresse där - i alla fall hos Kafka. Det var inte riktigt min smak men jag ville ändå fortsätta läsa. Marcel Proust gillade jag definitivt, jag älskade hur han beskrev så utförligt och målade upp bilder och smaker så att det vattnades i munnen när man läste Madeleinekakan.
   Filmen vi såg under två lektioner var också väldigt bra. Jag gillade hur de lekte med de olika berättelserna och flätade ihop dem i slutet. Det var väldigt skickligt gjort då det inte blev så förutsägbart alltihop som det ibland kan bli i sådana fall. En mycket bra film helt enkelt.

Bild: http://www.google.se

1 kommentar:

  1. En sak att fundera över: vilken av de tre historierna berörde dig mest? Intressant att fundera över i förhållande till modernismen...

    SvaraRadera