torsdag 27 september 2012

Ormens väg in i det lilla torpet

Ormens väg på hälleberget av Torgny Lindgren, det är någonting med den boken som jag inte gillar. Förlåt alla ni som tyckte att den var bra och förlåt Katarina som jag vet älskar den boken men när jag läste den satt jag hela tiden och väntade på att jag på något sätt, på något ställe i boken, skulle få den där känslan av "Ååååh vilken fantastisk bok!". Men tyvärr kom den aldrig. Det sorgliga är att jag inte riktigt vet vad som jag inte tyckte om. Det var inte språket, språket tyckte jag faktiskt om och det var inte svårt att läsa som jag trodde det skulle vara. Kanske var det att den inte är lik någon bok som jag brukar läsa och därför är jag ovan? Eller så passade den helt enkelt inte mig. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men det var något med boken som inte föll mig i smaken...

I Ormens väg på hälleberget finns det i alla fall många och åter många teman man kan diskutera kring. I den gruppen jag satt med på lektionen pratade vi mycket om makt, pengar, ondska och lärdom. Makt och lärdom kan man väl säga går hand i hand i Torgny Lindgrens bok. Den fruktansvärde Karl Orsa använder sin makt över familjen i det lilla torpet för att kunna "göra opp om arrendet" med familjens kvinnor. Han vet att de inte kan betala med pengar och just därför gör de opp. Karl Orsa använder också sin lärdom för att visa sig över dem. Jag har för mig att det finns ett ställe i boken där han frågar om Tea inte kan läsa, dock kan jag inte hitta det i texten tyvärr.
    Genom sitt språk använder han sin makt och sin lärdom för att visa Tea och familjen att de inte har något val. "Jag är skuldfri, sade han. Jag sköter handeln som noga, så att jag aldrig ska hava någon skuld." detta är när han vill göra opp med Eva, Teas dotter och förmodligen Karl Orsas halvsyster, men Tea säger emot. Jag tror att han genom att antyda att han själv inte har skulder vill visa att han har makten och är klokare än dem för att Tea ska förstå att det är enda chansen att få bort skulden. Han säger aldrig rakt ut att han är klokare men antyder på ett eller annat sätt att han är det bara för att hans vilja ska gå igenom.
    Vi pratade också väldigt mycket om deras släktskap, dock har det inte med språket att göra men jag hittade ett citat ur boken som beskriver släktskapet ganska bra. Det är vid ett tillfälle då Eva sitter och spelar för Karl Orsa.

"Hon var alltså dotter åt Ol Karlsa som var Karl Orsas far så hon var halvsyster både åt Tilda och åt farn hennes och dessutom faster åt sin egen syster och nästan liksom svägersksa åt sin egen mor. Det var som det var." 
Usch säger jag bara!

1 kommentar:

  1. Det är HELT i sin ordning att inte tycka om en bok - även om man inte vet varför. Att den har berört dig (fast du inte gillade den) är något som jag ändå tar fasta på, för en bok som berör är ju ändå en bit på väg...
    Kloka reflektioner!

    SvaraRadera