söndag 31 oktober 2010

Leva i nuet

Man brukar ju oftast säga att man ska leva i nuet - men är det verkligen så enkelt? Jag vill gärna tänka så men oftast gör jag inte det. Jag tänker alltid tillbaka på vad som hände förut, vad jag gjorde igår, förra veckan eller förra året. Hur det gick förra gången jag gjorde det jag vill göra och då låter jag oftast bli att göra den saken. Jag tänker på min framtid, hur den kommer se ut om jag gör något. Det blir aldrig något av det för att jag tänker för mycket på och sen.
  Det blir också mycket om. Om jag inte hade sagt så där hade det inte blivit som det är nu, om jag hade gett det där till henne hade hon kanske varit lyckligare och så vidare. Men man ska ju inte tänka så, man ska inte tänka om för man kan ju ändå inte ändra på det som varit. Vi kan inte gå tillbaka i tiden och ändra våra handlingar. Vi måste stå för vad vi har gjort och kommer att göra. Oftast gör vi saker som vi inte ens hade planerat och då måste vi ta konsekvenserna. Det är inte lätt att tänka så - att man ska tänka nu. Många klarar inte det, speciellt inte jag.

Så även om jag inte gör som jag själv säger så måste jag bara säga - försök leva i nuet. Det är svårt jag vet, men man kan alltid försöka. Tänk inte för mycket på hur du hade det i gamla skolan och med gamla kompisarna utan tänk på hur du har det i din nya skola och med dina nya vänner. Man säger att man ska leva som man lär och jag vill också leva som jag säger nu och jag kanske klarar det tillslut. Men just nu kan jag inte det utan jag försöker. Ibland hjälper det och ibland inte, men jag hoppas att en dag så ska jag kunna leva i nuet.

Bild från mitt landställe, den kanske inte har med nuet att göra men den är fin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar